Søgeoptimering | 14 tips til SEO – der virker!

Vi giver dig her 14 tips til SEO, som kan forbedre dine topplaceringer, så de på samme tid er brugervenlige og henvender sig til kunden.

1 | Sidetitel og metabeskrivelse

Det første folk ser, når du bliver fundet på Google, er din sidetitel og metabeskrivelsen for din side:

Sidetitel og metabeskrivelse
Disse to faktorer er afgørende for, at din virksomhed bliver fundet, og om der bliver klikket ind på din side.

Som udgangspunkt er det altid godt at få dine keywords ind i både sidetitlen og metabeskrivelsen. Men det er også vigtigt, at du differentierer dig i forhold til dine konkurrenter, så søgeren får et incitament til at klikke på netop dit resultat.

Det kræver, at du sætter dig i søgerens sted og overvejer… Hvad kunne være motivet hos din målgruppe for at søge på netop dette søgeord, og for at de klikker på netop dit link?

Det betyder helt konkret:

I ovenstående eksempel kan du finde det primære søgeord, som her er: ”Søgemaskineoptimering.” Det skal man placere i starten af sidetitlen. Derudover giver man et incitament ved at fortælle, at de her kan finde tips til SEO, der virker, som den besøgende kan komme i gang med at bruge netop nu.

I meta-beskrivelsen kan man stille et spørgsmål til søgerne, der skal bekræfte dem i, at de finder svaret på deres søgning; “søgemaskineoptimering” inde på netop din hjemmeside. Det giver søgerne en fornemmelse af, at de har ramt rigtigt, og at de med et klik kan få hjælp.

Dog er det kun sidetitlen, der øger placeringen på Google og pleaser Google’s algoritmer. Metabeskrivelsen er udelukkende for at få folk til at klikke på dit link, når de først har fundet dig på Google.

2 | Sørg for at din URL er SEO-venlig

Din URL skal være kort og fyldt med keywords til det, som din hjemmeside handler om. Undersøgelser viser, at kortere URL’s rangerer bedre på Google.

3 | Din sidetitel og metatekst skal indeholde ‘modifiers’

Hvis du tilføjer ord som: 2018, bedste, guide, checkliste, anmeldelse, tips, gratis osv. bliver du rangeret højere på Google-søgninger. Det skyldes, at folk ofte søger på disse ting – ordene skal selvfølgelig være relevant for dit indhold.

4 | Brug overskrifter (H1 tags)

Flere hjemmeside-systemer sørger selv for at din titel er i H1, men ikke altid.
Det hjælper ikke meget at markere din overskrift med fed, den skal være kodet med et H1-tag.

5 | Fængende billeder, videoer og infografik

En af de store faktorer, der er med til at bestemme dine siders rangering på Google, er, hvor længe brugerne bliver på siden. Fængende visuelt indhold får ofte brugerne til at bruge længere tid på siderne.

6 | Sørg for at underoverskrifter er dækket i H2-tags

Desuden er det vigtigt, at du også bruger dine keywords så meget som muligt i underoverskrifter. Og gerne så tidligt i underoverskrifterne som muligt.

7 | Brug dine keywords tidligt i teksten

Dine primære keywords skal i hvert fald være blandt de første 100 ord af teksten på din side.

8 | Mobilvenlige sider

Google begyndte i 2015 at straffe sider, der ikke er brugervenlige. En god måde at gøre dine sider brugervenlige på er ved at bruge Responsive Design.

9 | Eksterne links

Eksterne links til relaterede sider er med til at spore Google ind på, hvad din side handler om. Studier viser, at sider med eksterne links udrangerer sider, der ikke gør brug af dem.

10 | Interne links

Tilføj min. 2-3 interne links på hver side. Hvis du vil se et eksempel på en hjemmeside, der virkelig forstår at bruge interne links, så tjek Wikipedia ud.

11 | Synonymer til dine keywords

Gør brug af synonymer for keywords i brødteksten på din side. Når Google skal rangere sider, kommer placeringen an på, hvor tydeligt sidens formål fremstår. Synonymer for de vigtigste keywords styrker sidens relevans i Googles ”øjne”.

12 | Filnavne og alt-tekst

Sørg for at dine billeder, videoer, PDF’er og hvad der ellers måtte være på dine sider, hedder de rigtige ting i forhold til de søgeord, som du prøver at optimere på.

13 | Knapper til sociale medier på dine sider

Undersøgelser viser, at bare muligheden for at kunne dele indhold på dine sider gør, at der er op til 700% større chance for, at folk deler dit indhold.

14 | Længere indhold

Hvis dine sider har meget tekstindhold, har det en tendens til at rangere højere på Google – dog kun hvis dit indhold er relevant og følger de andre tips, der netop er blevet nævnt i dette blogindlæg. Hvis dit indhold fanger folk, og får dem til at ”dvæle” længe på din side, øger det også din rangering på Google.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig