Sociale medier – Hvor skal du bruge dine annoncekroner?

Online annoncering er en verden fuld af muligheder, der gør det muligt for dig at ramme en bredere målgruppe, end du gør med almindelige opslag. Med annoncering på online medier får du redskaberne til at ramme din målgruppe præcist med forskellige budskaber, så du styrker dit brand og øger dit salg. 

Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, hvilke funktioner, hvilke kendetegn og hvilken målgruppe, der befinder sig på de forskellige medier, inden du kaster annoncekroner efter en platform – ellers risikerer du at ramme ved siden af din målgruppe.

Vi har udvalgt tre sociale medier og uddybet deres potentiale, så du kan vurdere, hvor du bedst rammer din målgruppe:

Hvorfor annoncere på LinkedIn?

Hvad kendetegner platformen?

LinkedIn er verdens største sociale medie målrettet erhvervslivet og er hjemsted for faglig vidensdeling, forretningsforbindelser og jagten på tillidsfulde relationer B2B. 

LinkedIn er et professionelt medie, hvor brugerne er på udkig efter muligheder, der kan opfylde deres behov. Det er derfor vigtigt, at du på LinkedIn viser, at du er ekspert inden for din branche, så det giver din målgruppe og dine følgere værdi at læse dit indhold. Ved at illustrere din faglige viden, danner du grobund for din målgruppe til at vælge dig og dine produkter – det er altså ikke her, du skal komme med presserende salgsbudskaber.

Som professionelt medie giver LinkedIn dig mulighed for at ramme meget præcise målgrupper med annoncering, da du kan segmentere efter virksomhed, stilling, geografi og meget mere, så dit indhold bliver vist for de helt rigtige personer og virksomheder.

Hvem bruger mediet?

LinkedIn er det fjerde mest populære medie i Danmark, og i begyndelsen af 2019 havde 2,5 millioner danskere en bruger på platformen, og antallet af brugere er stigende. Samtidig bruger danskerne mere tid på mediet, hvor 14 pct. bruger mediet flere gange dagligt og 39 pct. bruger mediet 1-6 gange om ugen. 

Hvad er mulighederne for annoncering på mediet?

LinkedIn tilbyder forskellige annonce-typer, alt efter hvad dit mål er med din annonce, og hvor du vil have den vist på mediet.

Sponsoreret indhold

Er annoncer der vises direkte i din målgruppes nyhedsfeed, som dermed falder ind sammen med andre opslag.

Dynamiske annoncer

Er annoncer der vises i højre kolonne, som både bliver vist i målgruppens nyhedsfeed, og når de besøger profiler og sider

Tekst-annoncer

Er annoncer der vises i højre kolonne, og er tilgængelig i både rektangulært, langt, vandret og højt format.

Sponsoreret InMail

Er en unik annonce-form for LinkedIn, da du kan henvende dig direkte til folk i din målgruppe med private beskeder. 

Hvorfor annoncere på Facebook?

Hvad kendetegner platformen?

Facebook er verdens største sociale medie, hvor personer hver dag deler deres tanker, hobbyer, familiebilleder, livsbegivenheder og meget andet. 

Facebook er et uformelt medie, hvor især de bløde værdier er i fokus. Mediet bliver brugt med henblik på at brugere kan følge med i venner, familie og bekendtes liv og blive underholdt af forskelligt indhold, som de støder på gennem startsiden. Blikfang, godt content og identifikation er derfor nøgleord på Facebook, hvor der er utroligt mange annoncører, som alle kæmper om brugernes opmærksomhed. Interaktion er guld værd, og hvis målgruppen identificerer sig med dit indhold, så er de mere tilbøjelige til at kommentere, synes godt om opslaget og klikke ind på din hjemmeside.

Som verdens største medie giver Facebook dig uendelige muligheder for at ramme personer i alle aldre og med platformens annonceringsværktøj, kan du sigte skarpt på din målgruppe efter både alder, interesser, civilstatus, antal børn og meget andet.

Hvem bruger mediet?

Facebook er det mest populære medie i Danmark, hvor 63% af danskerne bruger mediet dagligt og 77% er forbi mediet månedligt. Det er dog især den yngre del af befolkningen, der benytter mediet, hvor hele 82% af de 16-24 årige har en profil. Det ses også, at flere ældre er begyndt at være aktive på mediet, hvor 25% af de 65-74 årige dagligt bruger Facebook, sammenlignet med 2% på Instagram i samme aldersgruppe.  

Hvad er mulighederne for annoncering på mediet?

LinkedIn tilbyder forskellige annonce-typer, alt efter hvad dit mål er med din annonce, og hvor du vil have den vist på mediet.

Kendskab til brand

Gør det muligt for dig, at vise annoncer til de personer, der med størst sandsynlighed vil huske din virksomhed.

Øg overvejelse omkring brandet

Gør det muligt for dig, at få folk til at tænke på din virksomhed og måske søge efter flere informationer om den. Det kan f.eks. gøres gennem en trafik-annonce, hvor du ligger op til, at målgruppen skal klikke videre ind på dit website.

Opnå produktkonverteringer

Med konverteringer som din målsætning kan du lave annoncer, som får flere konverteringer til dit website. En konvertering er fx, når du gennem din annonce får en kunde til at klikke ind på dit produkt og læse/kigge/købe det, som du linker ind til.

Leadgenerering

Leadgenerering er din mulighed for at indsamle oplysninger fra potentielle kunder. Lead-annoncer kan fx bruges til at få tilmeldinger til nyhedsbreve og prisoverslag, hvilket gør dem gode, når du skal identificere potentielle kunder, dele oplysninger der kunne være relevante for dem eller få dem til at tilmelde sig fx et forløb, et hold eller skrive dem op til at må blive kontaktet af dig.

Hvorfor annoncere på Instagram?

Hvad kendetegner platformen?

Instagram er ejet af Facebook og er et af de største sociale medier i verden. Platformen er bygget op af videoer og billeder, og derfor er det visuelle i fokus.

På Instagram kan man, ligesom på Facebook, følge med i livet hos venner, familie, kendte, virksomheder osv. Fokus er dog anderledes, da der lægges en enorm vægt på det visuelle, hvor æstetik og kreativitet er nøgleord for at fange målgruppens opmærksomhed. Instagram er derfor et utroligt relevant medie for dig, som sælger et æstetisk produkt. 

Da Instagram er under Facebook, så får du de samme værktøjer, til at målrette din annoncering skarpt, som du har på Facebook. 

Hvem bruger mediet?

Instagram er sammen med Snapchat det andet største medie i Danmark, hvor 18% af befolkningen brugte platformen dagligt i 2017, mens det var steget til 24% i 2018. Instagram er især populært blandt den yngre del af befolkningen, hvor hele 56% af de 16-24 årige bruger mediet dagligt. 

Hvad er mulighederne for annoncering på mediet?

LinkedIn tilbyder forskellige annonce-typer, alt efter hvad dit mål er med din annonce, og hvor du vil have den vist på mediet.

Annoncer i Stories

Med annoncer i Stories kan du supplere dit indhold under nyheder og undgå at drukne i andre annoncørers opslag. Din målgruppe sidder med stor sandsynlighed hver dag med interesse og engagement og ser på Instagram Stories, og det er der, at din virksomheds budskab skal vises mellem det andet indhold.

Afslutningsvist

Forskellige platforme – forskellige muligheder. Det er vigtigt, at du, inden du smider annoncekroner efter noget medie, overvejer din målgruppe og dit produkt. Du skal altid undersøge om din målgruppe er til stede på platformen, og om dit budskab og produkt passer til mediet. Hvis dit budskab ikke passer til mediet, så risikerer du at ramme ved siden af og måske miste troværdighed blandt din målgruppe.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig

Betingelser og vilkår

1. Disse betingelser og vilkår gælder, når du køber en af vores pakkeløsninger.

2. Bindingsperiode og opsigelse
2.1. Ved køb af en pakkeløsning binder du dig for 12 måneder ad gangen, herefter 3 måneders opsigelse.
2.2. Du vil altid kunne vælge en ny pakkeløsning, såfremt det ønskes.

3. Betaling og priser
3.1. Ved køb af en pakkeløsning skal der oplyses bankoplysninger fra den pågældende konto, som du ønsker pengene skal trækkes fra.
3.2. Betalingen vil foregå en måned forud.
3.3. Priserne på pakkeløsningerne eksklusivt moms.

4. Afrapportering
4.1. Du vil hver måned få tilsendt en afrapportering af månedens vigtigste resultater, og hvordan dine annoncer har præsteret.

5. Privacy Policy
5.1. Ved indsamling, behandling og anvendelse af dine persondata overholder vi altid alle relevante og gældende lovbestemmelser.
5.2. Vi vil kun opbevare dine persondata, så længe vi enten er pålagt en juridisk forpligtelse hertil, eller så længe det er relevant for den hensigt, hvormed de blev indsamlet.