SEO

Større synlighed og flere besøgende

Hvad er SEO og hvad kan det?

Hvad er SEO egentligt? Og hvad betyder SEO?
SEO er forkortelsen af det engelske Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering) og dækker groft sagt over metoden til at opnå de højeste placeringer på verdens største søgemaskine, Google. SEO er en bred disciplin med mange facetter og kompleksiteter forbundet med sig, men hvis det udføres velovervejet og tilpasses lige præcis din virksomhed kan det således være din vej til større online synlighed for din målgruppe.

Det kan tage tid og kræfter at sætte sig ind i og udføre SEO af høj kvalitet, men på sigt er det en fornuftig investering at gøre sig, da det får flere brugere i din målgruppe til at blive opmærksomme på dine ydelser og derved skaber større sandsynlighed for, at de vælger at købe ved dig frem for din konkurrent.

Heldigvis har vi de rette folk til at optimere lige netop din plads på Google og derved generere mere trafik, større brand awareness og i sidste ende større mulighed for salg. Bare rolig – vi har din ryg.

Skal vores eksperter hjælpe dig?

Kontakt vores SEO-specialist på heidithomsenogco.dk

Få succes med søgeordsanalyser

Søgeordsanalyser: Hvad kan de?

En søgeordsanalyse giver en afgørende indsigt i, hvordan din målgruppe benytter sig af søgemaskinerne, når de skal finde en hjemmeside, produkter eller services. Desto mere du ved om din målgruppes søgeadfærd, desto mere nøjagtigt kan du ramme målgruppen via søgemaskinerne. En søgeordsanalyse er en af de første ting, man skal gå i gang med, når der skal laves et effektivt arbejde med SEO. Det er nemlig denne analyse, som danner fundamentet for det SEO-arbejde, du vil udføre på den enkelte side.

Afhængigt af din virksomheds størrelse og hjemmesides omfang kan en søgeordsanalyse både være tidskrævende og en stor mundfuld. Hos Thomsen&Co anvender vi de bedste værktøjer, når der skal udarbejdes søgeordsanalyser. Disse værktøjer viser os, hvor mange der søger på de specifikke søgeord. Det giver os mulighed for at se, hvilke ord andre virksomheder går efter at rangere på, og hvilke der kan være stort potentiale i for dig.

“En grundig søgeordsanalyse er en forudsætning for en topplacering på Google. Find ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter, og målret dit indhold, nå ud til denne målgruppe og skab mere trafik på din hjemmeside”

Når vi har udarbejdet en søgeordsanalyse, har vi fundet frem til, hvilke primære søgeord din virksomhed bør fokusere på, og hvilke longtail-søgeord, der er relevante for din forretning. Vi kan sørge for tekstforfatning og implementering af søgeordene for dig, men vi kan også rådgive dig om, hvordan disse skal implementeres, så du selv kan udføre opgaven på din hjemmeside.

SEO optimering med
Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er et af de primære værktøjer, som vi anvender, når vi udarbejder grundige søgeordsanalyser for vores kunder. Google Keyword Planner er et genialt søgeordsværktøj, som du kan bruge, når du skal undersøge, om der er søgninger på dine udvalgte søgeord. Du får mulighed for at få indblik i, hvor mange månedlige søgninger, der har været henover de seneste 12 måneder. Men det er ikke det hele. Udover dine egne forslag til søgeord, så kommer Google Keyword Planner selv med forslag til, hvilke søgeord du med fordel kan anvende på din hjemmeside. Det kan dog forekomme, at Googles forslag ikke altid er relevante, hvorfor det er vigtigt, at du er kritisk i udvælgelsen af søgeordene og benytter dig af mere specifikke SEO-værktøjer, som vi har stor erfaring med hos Thomsen&Co.

Hjælp Google med at forstå dine søgninger

Det kan sommetider være nødvendigt at hjælpe søgemaskinerne med at forstå kunders hensigt bag en søgning. Fejlen sker ofte, når der bruges søgeord, som er transaktionsbaserede, men som opfattes som informationssøgninger af Google og andre søgemaskiner. Derfor er det vigtigt, at Google medtages i ligningen i forhold til søgninger, da Google kan opfatte søgninger anderledes, end hvad der oprindeligt var hensigten.

Google Suggest og Übersuggest

Når du indtaster et ord på Google, vil den automatisk komme med forslag til din søgning. Google forsøger at gætte sig frem til, hvad det er, du leder efter, ud fra hvad der bliver søgt mest på. Det er en god måde at få inspiration til andre søgeord, som kan være relevante for dit produkt, som du efterfølgende kan analysere i Googles værktøj for søgeordsplanlægning.

4 tips til succes med SEO – helt gratis!

Vælg de rigtige søgeord

Overvej relevans, søgevolume og konkurrence, når du vælger søgeord.

Unikt og relevant indhold

Sørg for, at din hjemmesides indhold er både unikt og relevant.

Giv grund til at komme igen

Dine kunder skal overbevises om, hvorfor de skal vælge dig igen, når de skal handle.

God samarbejdspartner

Find en god samarbejdspartner, som forstår din forretning og får noget for hånden.

Link Building

Få bedre placeringer på Google med relevante links til din hjemmeside

Link building – kvalitet
frem for kvantitet

Google ændrer hele tiden i deres algoritmer og kriterier for, hvad en troværdig hjemmeside skal indeholde. Hvad der var det rigtige at gøre for to år siden gælder sandsynligvis ikke i dag. Google har blandt andet opdateret deres krav i forhold til link building. I dag handler det ikke kun om at få så mange links til sin hjemmeside som muligt. Nu handler det om kvalitet frem for kvantitet – de links, man bygger, skal altså komme fra en troværdig kilde.

På den måde kan man komme til at rangere højere på Google og de organiske søgeord. Det lyder måske som en meget nem opgave at skaffe links til din hjemmeside, men virkeligheden er faktisk en helt anden. Der skal nemlig rigtig mange links til, og kvaliteten af de links er en ekstrem vigtig faktor, hvis du skal lykkes med at nå til tops hos søgemaskinerne. Mange nye webshop-ejere brænder nemt deres fingre på link building, enten fordi de skaffer links uden relevans, eller fordi de ender med at købe links. Den slags link building er ikke effektivt længere. Google bedømmer efterhånden betalte links som værende utroværdige og ligegyldige i det samlede regnskab.

Her i Thomsen&Co har vi opbygget et stort netværk og et sæt værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed med at bygge indgående og relevante links til din hjemmeside. Dermed kan du i sidste ende blive fundet af potentielle kunder.

“Hos Thomsen&Co har vi bygget et stort netværk og bruger dagligt værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed med at bygge indgående og relevante links til din hjemmeside.”

Hvorfor er link building
så vigtig for SEO?

Link building er fortsat den vigtigste faktor, når det gælder rangeringen af hjemmesider i Googles søgeresultater. Du kan ikke klare dig med links alene. For at have en ordentlig hjemmeside kræver det selvfølgelig stadig en god tekststruktur og en god on-site SEO opbygning. Men det kræver fortsat god link building. Uden dét kan man ikke komme til tops på de organiske søgeresultater.

Indgående links til din hjemmeside fungerer som et kvalitetsstempel og en anbefaling fra andre websites, og det betyder rigtig meget, når Google skal rangere din hjemmeside.

Google afslørede faktisk i 2016 hvilke 3 faktorer, der har størst indflydelse på din hjemmesides rangering i Googles søgealgoritmer:

  1. Links – både interne og eksterne
  2. Indhold
  3. Rankbrain

Selvom link building vejer mest på Googles vægtskål, er det dog vigtigt, at man sørger for at lave noget unikt og relevant indhold, inden man begynder at linke til sit site.

2 forskellige typer af links

Link building kan deles op i 2 forskellige områder, som hver især har værdi for din hjemmeside.

Indgående links

De indgående links til din hjemmeside er den vigtigste faktor, som Google og andre søgemaskiner måler efter. Hvis andre hjemmesider vælger at linke til din hjemmeside, så registrerer søgemaskinerne det og ser, at din side har relevans og værdi for læserne. Søgemaskiner giver anbefalingen (linket) stor værdi, fordi det fungerer som en tillidserklæring fra den ene side til din hjemmeside.

Hvis den side, som linker til dig, allerede er vellidt hos Google, betyder det ekstra meget for det indgående links værdi.

Dog er ikke alle indgående links værdifulde, og man kan ikke bare bytte links frem og tilbage som en vennetjeneste for at forsøge at snyde Google.

Udgående links

Det skader ikke din hjemmeside at linke ud til andre – tværtimod. Desværre er det en stor misforståelse, at mange tror, at det at linke ud til andre indenfor samme kategori skader ens website eller i hvert fald forhindrer det i at ligge i top hos søgemaskinerne. Det koster ikke noget at linke ud til andres hjemmeside, og det kan faktisk i høj grad være med til at forstærke din egen placering.

Samtidig kan udgående links være med til at forbedre brugervenligheden, hvis man linker til andre hjemmesider med lignende materiale. Selvfølgelig skal du som webshop-ejer ikke linke ud til samtlige af dine konkurrenter, men det kan være en god idé at linke til samarbejdspartnere. Mange bloggere linker ud til andre sider med lignende materiale, fordi det fungerer som en form for kildehenvisning, og dermed skaber det større troværdighed for læseren. Hvis en af de besøgende på din hjemmeside klikker på et af dine udgående links, så tæller det som en konvertering på samme måde, som hvis de deler eller kommenterer dit opslag.

Hvordan anskaffer man sig links?

Der er ti forskellige gængse måder, hvorpå du kan anskaffe dig links, som har værdi for din hjemmeside:

Acquired links

Det er for det meste lettere at få acquired links, end det er at få earned links. Acquired links kan eksempelvis komme fra et gæsteindlæg på en blog, egne eller samarbejdspartneres sider, forums, gratis virksomhedsprofiler og lignende. Udfordringen med acquired links er, at du skal bibeholde jordforbindelsen og ikke overdrive med at opsætte unaturlige links. Google kan godt finde på at komme efter dig, hvis klart størstedelen af dine links er nogle, som du bevidst har anskaffet for at øge din rangering. Derfor skal du være meget påpasselig med ikke at overdrive og overoptimere dine acquired links.

Earned links

Modsat acquired links, så er earned links nogle, som andre har givet dig. Ikke fordi du har indgået et samarbejde med dem eller betalt dig til dem, men fordi du har fortjent dem. Et eksempel kunne være, at du har lavet noget godt content – eksempelvis en guide eller artikler omkring et relevant emne. Selvom earned links er sværere at få, så er den store fordel, at det er naturlige, gode links, som Google med stor sandsynlighed aldrig vil kunne straffe dig for.

On-site SEO

Fundamentet for optimering på Google.

Hvad er on-page SEO?

On-site SEO-optimering betyder, at du optimerer din hjemmeside i forhold til søgemaskinerne. For at dine forskellige sider kan rangere højt på Google, er det vigtigt, at de matcher brugernes søgninger, men samtidig tager højde for Googles algoritmer. At arbejde med on-site-optimering af en hjemmeside kan kræve meget tid, og der er mange parametre, som spiller ind, hvis det skal gøres på den mest effektive og givende måde.

Man kan med fordel dele on-site SEO op i to områder. Det ene område omhandler teknisk SEO, og det andet område omhandler det indholdsmæssige på siden. Der er mange områder, som er værd at tage et kig på, så når du skal i gang med on-site SEO, kan du med fordel kigge på følgende områder:

  • Struktur på din hjemmeside
  • Opbygning af dine URL’er
  • SEO-tekster
  • Overskrifter (H1, H2 mv.)
  • Metatitler
  • Metabeskrivelser
  • Opbygning af dine interne links
  • Fjernelse af døde links
  • Og meget mere..

Det er en god idé at tage et punkt ad gangen, ellers risikerer man hurtigt at miste overblikket. Hos Thomsen&Co hjælper vi gerne med at strukturere din hjemmeside og optimere den, så vi kan få det optimale ud af Google og dine kunder.

ALT-tekst: Giv alle dine billeder en ALT-tekst, og de vil blive vist i søgeresultaterne, når folk søger på de ord, du tillægger billedet i dets navn. Det kan fx være en “Nike Free 5.0 Turbo blå”. Kalder du billedet dette navn, så vil det blive fundet, når folk søger på det.

I vores arbejde med on-site SEO kigger vi blandt andet på, hvor hurtig din hjemmeside er, om den er mobilvenlig, om dine alt-tags, metatitles mv. er korrekte og mange andre områder. Det er især vigtigt, at din hjemmeside har hurtig responstid og er mobilvenlig, da Google slår hårdt ned på en dårlig responstid, hvor de potentielle kunder skal vente, før en hjemmeside loader. Det samme gælder mobilvenligheden – også kaldet responsivt optimeret. Her er det ligeså vigtigt, at designet er tilpasset mobilvisning, så brugervenligheden er i højsædet, hvad enten du ser hjemmesiden fra en computer eller en mobil.

Få struktur på din hjemmeside

Det kan klart anbefales, at du laver en oversigt over de søgeord, som du gerne vil findes på, når potentielle kunder skal finde din hjemmeside. Oversigten skal være med til at vise, hvilke søgeord der hører til hvilke undersider. Som regel skal du sørge for, at der er en underside til hvert søgeord, du vælger.

Rent SEO-mæssigt vil det næsten altid være din forside, som står stærkest. Det er derfor en god idé at optimere denne side op imod et af de søgeord, hvor konkurrencen er allerstørst, da det her er sværere at opnå de gode placeringer.

Hvis du har flere forskellige søgeord på en underside, risikerer du, at din side ender med at rangere dårligere på Google. Hvis du oplever, at du har tre sider, der kunne fokusere på det samme søgeord, så bør du nok undersøge, hvilken side der klarer sig bedst af de tre.

Alt dette og mere til er afgørende for en succesfuld SEO indsats, og derfor analyserer Thomsen&Co din hjemmeside hele vejen rundt, så vi kan sikre, at den har relevant indhold og et stærkt teknisk fundament.

Udnytter du dit fulde potentiale?

Skriv til os på infothomsenogco.dk