Sådan får du mest ud af dine annoncekroner på Facebook

Det er ingen hemmelighed, at sociale medier, som Facebook, er et effektivt redskab, der ofte bruges til markedsføring, men inden du går i gang med at bruge annoncekroner på Facebook, er der vigtige overvejelser at gøre sig.

Facebook tilbyder to forskellige former for betalt indhold; Boost og Annoncering. Hvilken du vælger vil være afgørende for, hvor meget du får for dine penge, og dermed også hvor stor effekt din indsats vil have.  Hvis du vil ramme målskiven, øger det sandsynligheden for succes, hvis du stopper op og indstiller sigtekornet først. På samme måde er det værd at bruge den ekstra tid på at sigte efter målet på Facebook, før du trykker på knappen og sender dine penge af sted.

Boost-funktionen er nem at tilgå, da den altid er synlig på dine opslag. Du vælger hurtigt en målgruppe, beslutter hvor mange penge du vil bruge, samt hvor længe dit boost skal vare, og så er du i gang. Annoncer skal sættes op i Facebooks annonceadministrator, og det kan tage længere tid at blive familiær med, men når man først har programmet under huden, er det ligeså nemt som boost. Derudover tilbyder annoncering en lang række fordele, som boost ikke kan konkurrere med.

Boost

Annonce

Betal kun for dét, der skaber værdi

Boost handler om rækkevide, og du betaler derfor for eksponeringer, altså hvor mange startsider dit opslag vises på. Du kan således risikere, at du betaler for visninger, hvor dit opslag forsvinder i den store mængde indhold, der hver dag fylder brugeres. Yderligere er det for boost-funktionen Facebook, der bestemmer, hvad det skal koste at nå en hvis mængde brugere, og du mister altså kontrollen over dine egne penge. Hvis du vil tage kontrollen over dine penge tilbage, er det værd at investere lidt ekstra tid på at lære Facebooks annonceadministrator at kende.

Der er to årsager til, at der kan være mange penge at spare ved at bruge annoncering frem for boost. For det første giver du ved annoncering selv et bud på, hvad du vil give for at nå et vist antal brugere, og det er ofte billigere end den pris, Facebook giver dig. For det andet får du mere for pengene med annoncer, fordi du sætter et mål for, hvad du ønsker at opnå. Ønsker du for eksempel mere trafik på din hjemmeside, betaler du Facebook pr. visning af din hjemmeside. Når du har mulighed for at betale for konverteringer frem for rækkevide, øger du således også sandsynligheden for salg eller brand awareness. Denne pointe fører os videre til den næste styrke ved annoncering frem for boost.

Interaktion & konverteringer er alfa omega

Kronerne for et boost er ikke mindst dyre, fordi eksponeringer ikke opfordrer til interaktion udenfor Facebook og derfor sjældent medfører ret meget salg. Den vigtigste interaktion for din online markedsføring er trafik på din hjemmeside, fordi visningerne her oftest konverteres til salg eller kontakt.

For at få flere interaktioner for dine annoncekroner og dermed mere salg har annonceadministratoren en række designs, der ikke er tilgængelige for boost. Disse design indeholder forskellige call to action, der direkte opfordrer brugerne til at interagere med indholdet. Det kan fx være knapper med teksten kontakt os, book nu, læs mere osv. Det lyder måske ikke banebrydende, men faktisk resulterer det ofte i langt flere besøg på din hjemmeside. når muligheden bliver direkte præsenteret for din målgruppe.

Ram din målgruppe

En vigtig forudsætning for at ramme målskiven med din annoncering er, at dit indhold vises for din målgruppe. Målgruppeopsætningen for boostede opslag og annoncer er et langt stykke hen ad vejen det samme. Du vælger fx alder, lokation og interesser for din målgruppe. Lidt mere avanceret bliver det dog for annoncering, der har en række værktøjer, der lader dig spore brugere, der har besøgt din hjemmeside. På den måde kan du altid målrette dine annoncer til brugere, der allerede har vist interesse for din hjemmeside eller Facebookprofil. Endnu smartere bliver det med funktionen, der lader dig målrette din annonce til brugere, der minder om dine eksisterende interessenter. Opsætningen af denne form for målgruppeopsætning kræver lidt ekstra tid, da trackeren, kaldet en Facebook Pixel, blandt andet skal installeres på din hjemmeside. Det er dog den ekstra tid værd, for pixlen kan hjælpe dig med at ramme plet på din målgruppe. 

Resultater fra den virkelige verden 

Hvis du stadig ikke er overbevist om, at du får mere for dine penge ved at bruge annoncering, så har vi et eksempel fra den virkelige verden, hvor vi sammen med en kunde testede boost vs. annoncering. Vi lavede to opslag med samme tekst, samme billede og samme budget. Én promoverede vi med boost, den anden med annoncering. Testen varede fire uger, og formålet med opslagene var at få brugere ind på kundens hjemmeside for at bestille et tilbud. Den værdiskabende konvertering for dette opslag var altså trafik på hjemmesiden, og efter en måned var resultatet ikke til at tage fejl af.

Med det samme budget havde annoncen genereret 283 % flere visninger af hjemmesiden. Yderligere havde annoncen opnået et højere antal eksponeringer – helt præcis var den blevet vist 6.140 gange mere end det boostede opslag. Disse resultater tegner således et tydeligt billede af, at annoncering både er billigere og generer flere konverteringer end boostede opslag.

Det skal selvfølgelig nævnes, at der er formål, hvor boost kan være et nyttigt redskab. Det handler blot om at gøre sig klart, hvad man gerne vil have ud af sine annoncekroner. Med øjet på målet kan du udnytte Facebooks værktøjer til at ramme målskiven og skabe værdi for din virksomhed.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig