Ordbog | Online Marketing

Når du snakker med fagfolk, vil du uden tvivl støde på ord, du ikke kender til. Det samme gælder, når du kommunikerer med reklamefolk. Vi kan fejlagtigt tro, at alle ved, hvad vi snakker om, når vi ryster den ene forkortelse efter den anden ud af ærmet. Og det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, når vores fornemste opgave er at møde folk, hvor de er.

Derfor vil vi forsøge at forklare et par af de mest gængse ord og forkortelser, vi bruger i vores daglige tale.

Algoritme

En algoritme er en svær størrelse at forklare kort, for det er en sammenhæng af mange forskellige elementer. Men hvis vi bruger Facebook som et eksempel, kan man forklare det sådan: Hvis du vil fremme dine muligheder for at blive eksponeret på Facebook, er der forskellige måder at gøre det på. Facebook belønner f.eks. billeder, videoer, links, kommentarer og reaktioner højere end et opslag med en masse tekst. Men der er desværre ikke et decideret facit for, hvordan du imødekommer Facebooks algoritmer bedst. Du kan med fordel holde dig løbende opdateret på f.eks. Facebook, Google og Youtubes algoritmer, da de ændrer dem fra tid til anden.

B2B: Business To Business | B2C: Business To Consumer

B2B er virksomheder, der handler med virksomheder. Modsat handler en B2C virksomhed direkte med forbrugeren.

Content

Content betyder oversat til dansk: Indhold. Når vi ofte snakker om content til sociale medier, mener vi altså opslag, billeder, videoer eller GIFs, der egner sig godt til de forskellige platforme.

CPC: Cost Per Click

Du vil støde på forkortelsen CPC i forbindelse med annoncer på f.eks. Facebook og Google. CPC er din betalte pris pr. klik (handling). Hvis målet for din annonce er trafik til din hjemmeside, betaler du altså X kr. pr. visning af hjemmesiden.

CTA: Call To Action

CTA er er en opfordring til handling. Det kan være en knap på en hjemmeside, du gerne vil have brugeren til at trykke på for at komme videre til en ny side. Der kan f.eks. stå: “Tilmeld dig vores nyhedsbrev”, “Kontakt os” eller “Se mere her”.

CTR: Click Through Rate

Click Through Rate betyder oversat til dansk: Klikrate. Det er et udtryk for hvor mange procent af brugerne, der klikker på et link, de er blevet eksponeret for. Har en annonce fået 4 klik og 10 visninger, har man en CTR på 40 %.

Duplicate Content | Common Content

Duplicate og common content er en del af SEO. Duplicate content er enten det samme eller større dele af samme indhold, der er at finde på mere end én URL – både på din egen hjemmesides undersider og andres. Så hvis du bare har lavet en hurtig copy-paste med teksten på din hjemmeside, kan det få store konsekvenser for dine placeringer på Google.

Common content er en lidt anden snak. For på din hjemmeside vil der altid være indhold, der går igen på de forskellige sider – f.eks. menubaren i toppen af siden og informationerne nederst på siden i footeren. Det sidste er Google helt forståeligt overfor.

E-Commerce

E-commerce er et andet ord for e-handel, altså køb og salg online.

Google Ads

Google Ads er betalte annoncer på Google. Her handler det om at punge ud, hvis du ønsker en god placering på Google. Du byder nemlig mod andre på ét søgeord på auktion til den højeste pris, hvilket kan give din annonce den øverste placering, når brugere søger på netop det ord.

Leads

Et lead er en henvisning til en potentiel kunde. Et lead indeholder data om en potentiel kunde f.eks. navn, e-mail, telefonnummer eller postnummer. Ved at få fingrene i oplysninger som disse, har du bedre mulighed for at komme i kontakt med dem igen. Den mest brugte form for leadgenerering er udfyldelse af en formular (som eksempelvis er en tilmelding til et nyhedsbrev).

Link Building

Link building er en vigtig del af SEO. Linker du internt til dine egne sider på hjemmesiden, får du mere trafik på dine sider. Når du gør det, indikerer du også overfor søgemaskinerne, at indholdet på din hjemmeside hører sammen, hvilket klargør, hvad dit indhold handler om for Google – og det forbedrer din placering. Ligesom det er godt at linke internt, er det også en god idé at linke eksternt. Når andre linker til din hjemmeside, viser det søgemaskinerne, at din hjemmeside indeholder relevant indhold og er værdifuld. Men det kan være en større kunst.

Remarketing

Med remarketing går du målrettet efter at få vist din annonce for personer, der allerede har besøgt din hjemmeside for nyligt, interageret med din Facebookside eller noget helt tredje. På den måde kan du forsøge at lokke dem tilbage, så de forhåbentlig køber den vare eller foretager den handling, de ikke lige fik gjort sidste gang.

ROI: Return On Investment

ROI er profitten af dine investeringer i procent. For at have en positiv ROI skal indtægten altså være større end omkostningen.

SEO: Search Engine Optimization

Search Engine Optimization betyder oversat til dansk: Søgemaskineoptimering. Her er Google søgemaskinen. Det handler meget forsimplet om at optimere din hjemmeside, så den får en bedre placering på Google, når brugeren søger på ord, der relaterer sig til netop din hjemmeside. Resultatet af SEO arbejdet skulle gerne skabe mere trafik til din hjemmeside og forhåbentlig også øget omsætning. SEO er et kæmpe kapitel for sig, der indeholder mange delelementer, men som ofte er arbejdet værd.

SOME: Sociale Medier

Sociale medier er kommunikationskanaler, hvor man blandt andet kan dele indhold og interagere med hinanden. Eksempler på det er Facebook, Linkedin, Pinterest, Instagram, Snapchat, Youtube.

URL: Uniform Ressource Locator

Det er hjemmesidens adresse eller domæne. Bloggen her har f.eks. en URL, der hedder: https://thomsenogco.dk/

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig