Hvorfor SEO er vigtigt – og hvilke overvejelser, du bør gøre dig

Når brugere ’googler’, ved de lige præcis, hvad de søger, og de vil allerhelst nå dertil uden for mange omveje. Og Google ved om nogen, hvordan de skal give brugerne det, de vil have!

SEO (=søgemaskineoptimering), som med andre ord har betydning for din placering på Google, er derfor alfa omega for at klare dig godt i verdens største søgemaskine. Derfor giver vi dig her seks forbehold, du bør overveje at tage, for at optimere de søgeord, der bedst fremhæver jeres ydelser.

1. Title tags

Lav fornuftige title tags. Title tags er den titel, der kan klikkes på ved en Google-søgning. Det er vigtigt at sikre, at sidens nøgleord fremgår i dit title tag og helst så tidligt i titlen som muligt, da Google anser de første ord som de vigtigste og derved tillægges disse størst værdi. Dine title tags må desuden ikke være for avancerede og lange, men skal kort og præcist fange dine potentielle kunders opmærksomhed.

2. Metabeskrivelser

Metabeskrivelser er det, der i Google står under title tagget. En god metabeskrivelse kan hæve din CTR (click-through rate) og få dit søgeresultat til at skille sig ud fra mængden. Her handler det om click-bait, og at fremhæve netop din side over konkurrenternes, så de klikker ind på netop din side. 

3. Mød kundernes forventninger

Giv dine kunder, det de forventer, når du dukker op på Google. Dine title tags og metabeskrivelser skal forklare så præcist som muligt, hvad din side indeholder, og matche brugernes søgeord. For at finde ud af hvilke søgeord, der er mest givende for dig, kan du foretage en søgeordsanalyse, som giver dig indsigt i relevante nøgleord at fylde i dine title tags og metabeskrivelser. Med relevante søgeord, kan Google nemmere se konteksten mellem søgeordet og resten af teksten og dermed potentielt vise din side for et større publikum.

 

 

4. Mobilvenlige hjemmesider

Sørg for, din hjemmeside er mobilvenlig. Omkring 60% af alle Google-søgninger sker fra mobilen – og det forventes kun at stige – og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside (også) er mobilvenlig, når folk guides ind til dig fra Google. 

5. Nøgleord i overskrifter

Overskrifter på din hjemmeside skal hænge sammen med de nøgleord, som også fremgår i dine title tags. H1 er din absolut vigtigste overskrift på en side, der bedst skal beskrive, hvad siden handler om. H2-H6-overskrifter, er mindre overskrifter, der bruges til at opdele dit indhold, så dine brugere nemmere kan orientere sig på din side.

6. Link building

Intern link building, som fører til andre sider på dit eget website, kan være rigtig gode for at hjælpe brugerne til at finde det, de ønsker på din side. Du kan med interne links fordele linkværdien for dit domæne, så mest mulig værdi tillægges dine vigtigste sider. 

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig