Hvad er iOS14 og hvad betyder det for min markedsføring?

Apple udgiver en ny opdatering af deres styresystem, der har fået ordet: ”iOS14” til at runge i markedsføringsgangene de seneste måneder. Hvis din virksomhed benytter sig af annoncering på de sociale medier, er det tid til at pudse de strategiske briller, for opdateringen har et par tiltag i rygsækken, som kommer til at udfordre din hidtidige tilgang til annoncering…

MEN frygt ej! Der er råd for at omgås opdateringens forandringer, og vi giver dig derfor her tre simple ”must do’s” til tjeklisten.

HVAD INDEBÆRERE DEN OMTALTE

IOS14-OPDATERING?

Før vi starter på to do listen, skal vi først lige have baggrunden på plads. Inden længe lander Apples nye iOS14-opdatering til alle iPhone-brugere. Kort fortalt er der to elementer af opdateringen, som er værd at vide, hvis du arbejder med online markedsføring. For det første vil Apples brugere fremover for hver af deres apps på telefonen få muligheden for at vælge, om deres aktivitet må spores. Yderligere vil Apple slå et slag for brugernes privatliv, hvorfor datafremsendelse til tredjeparter som for eksempel Facebook i fremtiden vil blive forsinket med 72 timer.

”HVAD BETYDER DETTE FOR MIN ONLINE MARKEDSFØRING?”

Som udgangspunkt tyder tidligere erfaringer på, at størstedelen af iPhone-brugerne vil fravælge at blive sporet, hvis de bliver præsenteret for valget. Uden at blive alt for teknisk, betyder dette, at vi fremover bliver begrænsede i, hvor langt vi kan følge kunder i deres konverteringsrejse. Vi vil med andre ord miste data og dermed have sværere ved at konkludere, hvilke platforme resultaterne kommer fra. Bemærk, at der er det lyspunkt, at opdateringen ikke nødvendigvis betyder, at jeres resultater vil falde, men blot at tilskrivningen til fx Facebook vil falde. Har du for eksempel en webshop, vil du ikke nødvendigvis få en lavere omsætning.

Forsinkelsen af data betyder, at vi ikke længere kan optimere kampagner på sociale medier i real tid. Vi vil altså skulle tage det tålmodig ur på og vente et par dage, før vi kan se om vores optimering har haft en effekt.

Hvis du har brug for endnu en god nyhed oven på den smøre, så er det vigtigt at bemærke, at det kun er iPhone brugere, der bliver påvirket, og at vi derfor stadig kan tracke brugere fra både computere, Android telefoner og andre enheder.

”HVAD BETYDER DETTE FOR MIN ONLINE MARKEDSFØRING?”

Som udgangspunkt tyder tidligere erfaringer på, at størstedelen af iPhone-brugerne vil fravælge at blive sporet, hvis de bliver præsenteret for valget. Uden at blive alt for teknisk, betyder dette, at vi fremover bliver begrænsede i, hvor langt vi kan følge kunder i deres konverteringsrejse. Vi vil med andre ord miste data og dermed have sværere ved at konkludere, hvilke platforme resultaterne kommer fra. Bemærk, at der er det lyspunkt, at opdateringen ikke nødvendigvis betyder, at jeres resultater vil falde, men blot at tilskrivningen til fx Facebook vil falde. Har du for eksempel en webshop, vil du ikke nødvendigvis få en lavere omsætning.

Forsinkelsen af data betyder, at vi ikke længere kan optimere kampagner på sociale medier i real tid. Vi vil altså skulle tage det tålmodig ur på og vente et par dage, før vi kan se om vores optimering har haft en effekt.

Hvis du har brug for endnu en god nyhed oven på den smøre, så er det vigtigt at bemærke, at det kun er iPhone brugere, der bliver påvirket, og at vi derfor stadig kan tracke brugere fra både computere, Android telefoner og andre enheder.

TRE MUST DO’S HVIS DU ANNONCERER PÅ FACEBOOK

I virkeligheden er det ikke så vigtigt at forstå alle de tekniske sammenhænge ved den nye iOS14-opdatering. Det vigtigste er, at du ved, at der er tre ting, du skal gøre for at øge kvaliteten af din annoncering på Facebook fremadrettet.

VERIFICÉR DIT DOMÆNE PÅ FACEBOOK

Det er vigtigt, at du under Brandsikkerhed i din Business Manager får verificeret dit domæne. Der er flere forskellige metoder til at sikre, at Facebook ved, at du har ejerskab over din hjemmeside og dermed også data herfra. I vores optik er det den nemmeste løsning, at du får din webdesigner til at installere et Meta-tag på din hjemmeside og herefter beder Facebook verificere installationen.

PRIORITÉR DINE PIXELHÆNDELSER

Når du har verificeret dit domæne på Facebook, er det tid til at fortælle platformen, hvilken data fra din hjemmeside, du helst vil have fingrene i. Din pixel tracker hvilke handlinger, der bliver foretaget på din hjemmeside af konkrete brugere og sender data til Facebook, så du kan se dine annonceresultater. Denne proces vil blive sværere for Facebook efter iOS14-opdaterigen. Derfor har Facebook lanceret et nyt værktøj med navnet: ”Aggregerede hændelsesmåling”. Redskabet lader dig prioritere din dataindsamling og giver mulighed for måling af webhændelser fra iOS14-brugere.

GENTÆNK DINE STRATEGIER

Det sidste vigtige punkt på tjeklisten er at få gentænkt dine SoMe-strategier. iOS14-opdateringens forandringer og betydning for tracking gør, at vi i højere grad må gentænke kunderejsen. Hvor det før var afgørende at få brugerne ledt ind på den aktuelle hjemmeside, vil det fremover være langt mere effektivt for dataindsamlingen at samle så meget som muligt af kunderejsen på Facebook. Dette indebærer blandt andet at skabe mere interaktion på annoncer og opslag, samt for eksempel at indsamle leads direkte på Facebook frem for kontaktformularer på hjemmesiden. Hvis du benytter dig af et marketingbureau, kan de helt sikkert hjælpe dig med at finde frem til de bedste strategiske løsninger, så du stadig kan nå dine målsætninger.

 

Der er mange ting at sige om den nye opdatering, men den vigtigste pointe er, at med lidt forberedelse kan du gå iOS14-opdateringen i møde med større mulighed for succes.

Har du brug for sparring omkring iOS14 og din annoncering på de sociale medier?

Kontakt Nanna

nannasofiethomsenogco.dk

+45 20 72 73 74