Facebook retargeting og Adwords remarketing – hvorfor?

Remarketing og retargeting giver dig mulighed for målrettet at få vist annoncer i søgeresultaterne i Google, på Facebook og på Instagram til de personer, der har besøgt din hjemmeside for nylig. På den måde kan du øge perioden af synlighed over for potentielle kunder og minde dem om det, de har vist interesse for før på din hjemmeside.

På den måde er der større chance for, at dine potentielle kunder vender tilbage og måske foretager det køb hos dig, som de overvejede, da de sidst besøgte din hjemmeside eller webshop.

De færreste mennesker køber et produkt første gang, de er på en hjemmeside eller en webshop. Ofte er folk blot på udkig og undersøger mulighederne, hvorefter de forlader siden for at undersøge andre alternativer. Andre gange udskyder folk beslutningen til en anden dag.

Det er her, remarketing kommer ind i billedet – eller retargeting, som Facebook kaldet det. Det er målrettede annoncer, der vises til dem, der har besøgt din hjemmeside eller webshop for nyligt. De bliver typisk vist som bannere eller tekstreklamer.

Du kan målrette dine annoncer ned til mindste detalje. Enten på side- eller produktniveau. Du kan vise helt specifikke annoncer omkring et enkelt produkt til den person, som har kigget på netop det produkt før.

Derfor virker Remarketing

Ved hjælp af annoncen minder du den tidligere besøgende om, at de har kigget på et produkt eller læst noget indhold hos dig for nyligt, der interesserede dem.

De bliver altså mindet om formålet med, at de besøgte din hjemmeside og beslutter sig måske for at gøre noget ved det. En påmindelse i form af en annonce kan altså med gode chancer føre kunder direkte tilbage til din webshop for at foretage et køb eller fuldføre det, som de var i gang med sidst, de besøgte din side.
Annoncer kan ofte være det afgørende træk, som gør din virksomhed til top-of-mind hos nogle brugere, som ellers ville have handlet hos en konkurrent eller måske helt havde droppet købet, hvis de ikke var blevet mindet om det.

Erfaringen siger, at click-through-rate (CTR) og konverteringen er meget højere ved brug af remarketing, da kunderne allerede har vist interesse eller kender dig i forvejen.

Sådan fungerer Remarketing

Remarketing fungerer lidt forskelligt alt efter, om det handler om Google AdWords eller retargeting på Facebook. Med Google AdWords fungerer det ved, at der gemmes en ’cookie’ på brugerens computer. Den udløser så en remarketing annonce i søgeresultaterne, når brugeren kommer ind på Google og foretager en søgning eller besøger sider, der er med i Google AdWords’ netværk.

På Facebook fungerer det derimod ved, at I installerer en Facebook-pixel på jeres hjemmeside. Den bruges til at registrere alle Facebook-brugere, der kommer forbi jeres website. Det kan bruges til at give jer mere information om de demografiske data for de Facebook-brugere, der besøger jeres hjemmeside eller webshop og det kan bruges til at vise retargeting-annoncer til de pågældende brugere, når de er på Facebook.

Skræddersyet Remarketing-annoncering

Uanset om I annoncerer på Google eller Facebook, er der mange forskellige muligheder for at få vist annoncer. På den måde kan I vælge at vise annoncer til alle, som har:

  • Besøgt jeres hjemmeside
  • Besøgt en specifik underside, f.eks. en kategoriside på jeres webshop
  • Besøgt sider med en bestemt struktur i hjemmesidens URL
  • Lagt varer i indkøbskurven på webshoppen, men ikke gennemført købet
  • Brugere der har opholdt sig på hjemmesiden i en bestemt længde tid
  • Set mere end et bestemt antal sider på hjemmesiden

Du kan blande mulighederne sammen. Det øger mulighederne for at skræddersy et net af annoncer, der kan forøge synligheden af din hjemmeside, webshop eller bare dit brand over for dem, der har besøgt din side for nylig.
Du kan endda mikse kampagnerne sammen sådan, at de bliver vist med forskellig hyppighed alt efter, hvor længe siden den enkelte person har besøgt jer sidst.

Der er mange muligheder, gode resultater og små omkostninger i forhold til udbyttet. Det giver nærmest ikke mening for jer ikke at bruge remarketing i jeres online markedsføring.

Remarketing i søgeresultaterne

Den mest almindelige måde at bruge remarketing via Google AdWords er ved at opsætte annoncer, der vises for de brugere, der har besøgt jeres hjemmeside for nylig, når de søger på det samme eller beslægtede emner på Google.

Har en besøgende f.eks set på et iPhone-cover på din webshop, kan du vise annoncer for din webshop, når personen igen søger på et iPhone-cover på Google. Her kan det give god mening at give et ekstra bud på annonceplaceringen, da personer, der allerede har kendskab til jer i forvejen, handler hos jer.

Du kan også vælge at definere synonyme søgeord. Hvis den tidligere besøgende i stedet søger på f.eks iPhone-lader eller en ny iPhone, kan du vise en annonce for din webshop. Igen vil det allerede etablerede kendskab øge chancen for, at personen handler hos dig frem for konkurrenten – selv hvis du måske ikke ligger som den første i søgeresultatet.

Retargeting på Facebook

På Facebook kan du også få vist annoncer for specifikke produkter, sider eller dit brand hos de brugere, der har besøgt din hjemmeside for nylig eller interageret med dine tidligere annoncer. Det vil blive vist, når de igen åbner Facebook. Du får ofte de bedste resultater ved at gå målrettet efter produktet eller emnet for den bestemte side, som personen tidligere har tjekket ud, og så kan annonceringen blive mere generel efterhånden.

Remarketing med bannerannoncer i søgenetværket

Du kan også bruge remarketing i form af bannerannoncer i Googles søgenetværk, som minder folk om, at de tidligere har udvist interesse for din side, specifikke emner eller produkter derpå. Her vil din annonce blive vist på de hjemmesider, der viser Google AdSense annoncer.
Tager vi eksemplet med iPhone coveret, kan du få vist en bannerannonce med det specifikke iPhone-cover eller kategorien for produkter, som den besøgende så på sidst – derved kan du ”forfølge” den besøgende efter deres besøg på din hjemmeside.

Du kan med fordel få stor glæde af, at Google AdSense bruges på både små og store hjemmesider. Du finder f.eks. Google AdSense-annoncer på Berlingske og andre store nyhedsmediers hjemmesider. Dog ikke på de mest prominente sider, men alligevel steder hvor det bliver bemærket af de besøgende. Det øger troværdigheden af dit brand, dine produkter og hjemmeside hos de besøgende, når dine annoncer dukker op på de større mediers hjemmeside.
På den måde kan du blive regnet med i noget af den trust, der er fra de store sider, som ubevidst smitter af på de besøgende.

Remarketing med dynamisk indhold

Hvis du ønsker at få vist bannerannoncer for de produkter, de besøgende har set på, skal der være oprettet AdWords kampagner og annoncer for de bestemte produkter og emner.

Det er et større arbejde at få sat op. Her kan du have fordel af at anvende den dynamiske remarketing-funktion på Google AdWords, som gør, at dine annoncer bliver vist for de rigtige produkter til de rigtige personer på baggrund af den brugeradfærd, som Google AdWords selv henter via Google Analytics for din side. På baggrund af det udvælger Google selv de produkter og de informationer, der giver mest mening at vise til den enkelte tidligere besøgende. For at gøre det er det væsentligt, at dine kategorier og produkter er sat rigtigt op på jeres webshop og hjemmeside. Ellers kan du komme ud for, at Google udvælger varer, der slet ikke er relevante for den enkelte person.

Remarketing med dynamisk indhold kan også sættes op for enkeltsider på hjemmesiden. På den måde kan du oprette bannerannoncer for de enkelte undersider på hjemmesiden, som vises til den tidligere besøgende frem for bare at vise en generel annonce for selve hjemmesiden eller dit brand.

Kom i gang med Remarketing og Retargeting

Hvis du skal udnytte det fulde potentiale af remarketing, kræver det et stort kendskab til mulighederne og praktisk erfaring med opsætningen af det.
Hvis du formår at gøre det rigtigt, giver det en billig form for markedsføring, som bringer værdi ved at skaffe trafik til din hjemmeside eller webshop. Ikke bare almindelig trafik – men også trafik blandt en målgruppe, der allerede har vist interesse og har et kendskab til dig på forhånd. Men bruges remarketing forkert, kan det i værste tilfælde også svække jeres brand og troværdighed hos målgruppen.

Derfor er det en god ide at vælge en erfaren partner til din AdWords- og Facebook-annoncering, der har forstand på at udnytte potentialet i remarketing og retargeting. Det kan vi hos Thomsen&Co. Skal du i gang med Adwords- eller Facebook-annoncering, eller ønsker du bedre resultater og et bedre ROI på din online annoncering, så tager vi os gerne af din annoncering.

Kontakt os i dag og mærk forskellen!

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig