Er emojis en god idé på min virksomheds sociale medier?

Emojis bliver mere og mere udbredt overalt i online kommunikation, og det er der en god grund til. Forestil dig at man aldrig smilede, så sur ud, græd eller i det hele taget viste følelser gennem sin mimik. Du kan nok se for dig, hvordan det ville kunne skabe et væld af misforståelser i hverdagen. Det samme er også gældende på skrift. Emojis er nemlig gået hen og blevet skriftens kropssprog, og de guider dig, som læser, til hvordan du skal forstå et givent budskab, og hvad du skal føle, når du læser det.

Når vi kommunikerer ansigt-til-ansigt, efterligner vi ubevidst hinandens udtryk og påvirker hinandens følelser. På den måde smitter man hinanden følelsesmæssigt både positivt og negativt. Det samme kan man faktisk gøre med emojis og på den måde påvirke kunder i en positiv retning ved at bruge positive emojis. Smart 🤩

Emojis er altså som et virtuelt kropssprog, hvilket er meget nyttigt især på sociale medier, hvor de er med til at nedbryde barrieren mellem skrift og ansigt-til-ansigt kommunikation.

Så er der gode fordele i at bruge emojis? Svaret er JA! Der er bl.a. følgende fordele:

👍 Øget kunde-engagement og mere interaktion

👍 Øget tilfredshed blandt kunder

👍 Færre misforståelser i kommunikationen

Kan de andet de emojis? Svaret er igen JA! De er nemlig fordelagtige at benytte til at underbygge følgende to ting:

👉 Awareness – Opmærksomhed på dit opslag

👉 Call to action – En ønsket handling

Fordi vi mennesker som udgangspunkt er meget visuelt orienterede, vil et billede eller emojis fange vores opmærksomhed meget mere end bare en helt almindelig tekst uden. Man kan derfor med fordel bruge emojis som blikfang f.eks. i starten af sin tekst eller efter første sætning.

Hvordan startede det med emojis? 🧐

De sjove symboler og smileys, som vi kender dem i dag, blev først rigtig populære i 2012, da Apple lancerede IOS 6, og Iphone-ejere fik øjnene op for emoji-tastaturet. Allerede i 1881 blev den første form for smiley dog set i et magasin – nemlig kolon-parentes-smilyen der ser således ud ”:-)”.

Tidligere var emojis forbeholdt beskeder af mere personlig karakter, men i dag kan de også gavne virksomheder på diverse sociale medier. Personer lytter nemlig til personer og ikke til virksomheder, og emojis gør bare tekster en del mere personlige og menneskelige.

🎯 Målret emojis, som du målretter din tekst

Det er forskelligt fra person til person, om brugen af emojis er en helt naturlig del af ens online kommunikation, eller om man synes det virker lidt uprofessionelt. Nogle generationer er nærmest vokset op med emojis, og andre er stadig slet ikke sikre på, hvad det er, og hvordan de fungerer. Uanset hvad, kan emojis hjælpe brands med at gøre opslag på sociale medier mere personlige, men der er dog nogle ting at have for øje, når man benytter emojis.

👉 Virksomhedsidentitet 👈

Først er det vigtigt at have virksomhedens ønskede identitet i tankerne. Er man f.eks. et autoværksted, vil emojis med en masse kysmunde og hjerter give et forkert billede af virksomheden og højest sandsynligt have en helt forkert effekt. Modsat vil emojis af kysmunde og læbestifter virke godt for en virksomhed, der sælger makeup. Derfor er man altid nødt til først at tænke på, hvad man gerne vil udstråle gennem sine opslag og annoncer.

🙌 Målgruppe 🙌

Når man har styr på virksomhedens identitet, kan man med fordel tage et kig på målgruppen. Det er dem, man ønsker at ramme, og det er derfor også vigtigt, at de emojis, man som virksomhed benytter, også stemmer overens, med dem målgruppen kan lide og selv bruger. På den måde fanger man bedre målgruppen, og chancen for at opslaget eller annoncen rammer plet, bliver større.

✨Platform✨

Med både virksomhedsidentitet og målgruppe på plads er man rigtig langt. Det er dog altid vigtigt lige at overveje, hvilken platform opslaget skal udgives på. Instagram og Facebook er nemlig ret personligt orienteret, hvor LinkedIn i stedet har en professionel mere formel tone. Dette betyder dog ikke, at man helt skal undgå emojis på LinkedIn, men platformen lægger op til mere formelle emojis, som f.eks. fluebenet der ser således ud: ✅. Facebook og Instagram kan derimod godt rumme de mere personlige emojis, og kan derudover også sagtens have flere emojis i opslagene, end hvad der ville passe til opslag på LinkedIn.

Hvad betyder det så?

Ord i et opslag er ikke længere nok i dag, da det ikke reflekterer det sprog, vi til dagligt bruger. Med emojis kan man fange potentielle kunder og få dem til at smile samt føle sig bedre forbundet med brandet. Emojis er derudover også med til både at menneskeliggøre og personliggøre virksomheden og dens identitet.

Dog skal man altid huske at balance er vigtig. For mange emojis vil kunne risikere at overstimulere modtageren og skabe forvirring og uoverskuelighed. Derfor er det vigtigt at have de tre vigtige punkter fra tidligere in mente – virksomhedsidentitet, målgruppe og platform. På denne måde kan man målrette de forholdsvis få emojis, man bruger i hvert opslag, så de passer ind på alle tre parametre. Tænk kvalitet frem for kvantitet.

🤣 FUN FACTS:

0

😂 – Denne emoji er samlet set den mest brugte på verdensplan

0

Udover at være den mest brugte, blev 😂 også af Oxford Dictionaries kåret som årets ord i England i år 2015

0

Emoji-ikonerne er en af 🌏’s hurtigst voksende kommunikationsformer

Husk at emojis kan komplimentere et budskab, men ikke erstatte det.
Held og lykke med dit emoji-game 🙌 😎

Kontakt Andreas

Har du spørgsmål?

Så kontakt Andreas andreasthomsenogco.dk eller +45 20 72 73 74

Læs mere her