6 SEO værktøjer du skal benytte

Søgemaskineoptimering betragtes af mange, der arbejder med det, som et håndværk og som med alt håndværk er det vigtigt aldrig at gå ned på udstyr. SEO specialistens udstyr er vedkommendes SEO-værktøjer, og herunder får du et smugkig bag gardinet og ned i værktøjskassen. Ligesom tømrerens udvalg af save, boremaskiner og hammere er heller ikke alle SEO-tools skabt lige, og det er stensikkert en smagssag, om du er til det ene eller det andet. Uanset får du herunder en liste over værktøjer som de, der arbejder med marketing med fordel kan benytte.

1. Screaming Frog (GRATIS)

Screaming Frog er uden tvivl et af de bedste online SEO-værktøjer til at lave et grundigt SEO-sundhedstjek af din hjemmeside. Når du bruger Screaming Frog, får du et klart overblik over hele siden og de fejl og forbedringsmuligheder, der måtte være. Screaming Frog kan bl.a. være med til at tjekke for døde, interne links på hjemmesiden samt duplicate content, redirects, titles, metabeskrivelser, H-tags og mange flere faktorer, der kan skade din placering på Google. 

Der er to versioner af Screaming Frog – en betalt og en gratis version. Den store fordel ved den betalte version er, at du kan få crawlet mere end de 500 sider, som den gratis version tilbyder. Så hvis du har et stort website, kan det være en fordel at betale for Screaming Frog. Screaming Frog kan klart anbefales til store og små virksomheder, der ønsker et overblik over deres website. Screaming Frog er desuden særdeles brugervenligt og indeholder mange nyttige funktioner.

2. Ahrefs.com

Ahrefs er gennem de senere år blevet ophøjet til ”det nye sort” og ”det bedste SEO værktøj” –  om det er tilfældet, kan vi ikke svare på, men Ahrefs er et absolut spitze stykke software.

SEO-aficionadoen vil snart opdage, at firmaet har valgt at opkalde softwaren efter HTML koden for et udgående link / hyperlink, og det er der en god grund til, da Ahrefs primært handler om links. Nærmere bestemt kan du tjekke hvilke sider, der linker til din side, og måske endnu vigtigere kan du tjekke, hvilke sider der linker til din konkurrents side. På denne måde kan du nemt finde en række nye links, som du kan bruge til at styrke din tilstedeværelse i Googles søgeresultater.

Ahrefs har ligeledes udviklet sig til også at kunne bruges til at tracke rangeringer, antal besøgende og kan også bruges til at finde søgeord.

Ahrefs har udviklet deres eget ratingsystem for hjemmesider kaldet ”Domain Rating” (DR). Systemet har over de senere år udviklet sig til den hotteste metric i SEO- (og specielt linkbuilding) branchen og er måden, de fleste benytter til at regne link-værdi i. Herfra er rådet: Tag det med et gran salt. Domain Rating er nemt at manipulere og en høj domain rating siger ikke nødvendigvis ret meget om et links værdi, selvom det er en rettesnor, som mange forholder sig til.

Hvis du er i tvivl om, et link er værd at investere i – så smider du bare en mail til heidithomsenogco.dk, så skal vi nok kigge på det for dig.

Ahrefs koster fra 99$ og opad.

3. Neil Pattels Ubersuggest (GRATIS)

Hvor Ahrefs beskæftiger sig rigtig meget med at måle på eksterne facetter af din SEO, så koncentrerer Übersuggest sig om en anden afgørende ting – Nemlig søgeordene. Søgeordene er SEO’ens bread and butter, det er rugbrødsarbejdet, og det er her man skal være vaks, hvis man gerne vil være ”numero uno”. Übersuggest kan fortælle dig antal søgninger på et givent søgeord, og de kan fortælle dig omkringliggende søgninger.

Et eksempel fra det virkelige liv er ordet ”sofabord” – her fortæller Übersuggest, at der er 22.000 søgninger på området. Ligeledes kan Übersuggest fortælle, at der også er søgninger på en række omkringliggende ord. F.eks. Sofabord hvidt (720), sofabord træ (590), sofabord tilbud (720) og deslige – alle tre kan være relevante for en webshop, som sælger sofaborde.

Übersuggest er barn af SEO-guruen Neil Patel, som gennem mange år har beskæftiget sig med SEO i det store udland. Neil Patel er meget amerikansk i sin kommunikation, men kan virkeligt sit stof, så han er bestemt værd at følge.

4. Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tools) (GRATIS)

Google Search Console er, ligesom størstedelen af Googles produkter, et gratis SEO-værktøj, som leverer data og analyser, så du kan optimere din hjemmesides synlighed på Google. Du kan bl.a. tjekke indekseringsstatus, robots.txt og indgående links. Du kan også se, hvordan Google læser og forstår dine sider. Hvis du ikke allerede bruger Search Console, så risikerer du, at Google ikke har adgang til alt dit indhold, og derfor bliver din synlighed markant dårligere.

Google Search Console kan bruges af alle med egen hjemmeside.

5. Accuranker

Accuranker er et af de SEO-værktøjer, hvor du kan undersøge din og dine konkurrenters placeringer i Google. Du kan holde øje med dine egne søgeords placering i Google, samt følge udviklingen dag for dag. Du kan også forbinde Accuranker med Google Analytics og dine sociale medier for at holde øje med aktiviteten og udviklingen på dit website.

Accuranker er ikke et gratis værktøj, men man starter med en 14 dages prøveperiode. Ligeledes er de super flinke til at give en gratis, guidet rundtur i universet.

Accuranker er i øvrigt et dansk foretagende – hvilket lige gør det, dét federe.

6. Google Kommandoer

Der findes en række Google kommandoer, som du med fordel kan bruge i dit SEO-arbejde. Du kan eksempelvis indtaste nedenstående kommandoer i Google.

Intitle:søgeord – Med denne type søgning kan du finde ud af, hvem der bruger de samme søgeord i deres title, som dem du selv gør brug af. Du kan bruge søgningen til at undersøge, hvem du konkurrerer imod. Hvis du ønsker at medtage flere søgeord samtidig, kan du gøre det ved at skrive kommandoen flere gange som for eksempel:

Intitle:søgeord-1

Intitle:søgeord-2

Intitle:søgeord-3

Denne funktion fungerer på samme måde, hvis du indtaster inurl:søgeord – her tjekker du i stedet søgeord i URLs.

Du kan også indtaste site:ditdomæne.dk i Google for at finde ud af, hvordan din hjemmeside vises i Googles søgeresultater samt hvilke sider, der er indekseret. Du kan også bruge værktøjet til at undersøge, hvad dine konkurrenter gør.

Google kommandoer er selvfølgelig ikke et program, du kan købe eller installere. Det er blot nogle kommandoer, du indtaster i din Google Chrome-browser.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig

Betingelser og vilkår

1. Disse betingelser og vilkår gælder, når du køber en af vores pakkeløsninger.

2. Bindingsperiode og opsigelse
2.1. Ved køb af en pakkeløsning binder du dig for 12 måneder ad gangen, herefter 3 måneders opsigelse.
2.2. Du vil altid kunne vælge en ny pakkeløsning, såfremt det ønskes.

3. Betaling og priser
3.1. Ved køb af en pakkeløsning skal der oplyses bankoplysninger fra den pågældende konto, som du ønsker pengene skal trækkes fra.
3.2. Betalingen vil foregå en måned forud.
3.3. Priserne på pakkeløsningerne eksklusivt moms.

4. Afrapportering
4.1. Du vil hver måned få tilsendt en afrapportering af månedens vigtigste resultater, og hvordan dine annoncer har præsteret.

5. Privacy Policy
5.1. Ved indsamling, behandling og anvendelse af dine persondata overholder vi altid alle relevante og gældende lovbestemmelser.
5.2. Vi vil kun opbevare dine persondata, så længe vi enten er pålagt en juridisk forpligtelse hertil, eller så længe det er relevant for den hensigt, hvormed de blev indsamlet.