2018 Guide til Facebook billedstørrelser

Uanset, om du er privat eller virksomhed, kan det være lidt af en jungle at finde rundt i billedstørrelser til sociale medier. Derfor har vi lavet en lille guide til dig.

Førstehåndsindtrykket på din Facebook-side

Førstehåndsindtrykket er altafgørende. Derfor er der et par ting, der er værd at tænke med i dine overvejelser, når du for eksempel skal lave dit coverbillede og profilbillede, som er to af de vigtigste funktioner at have helt på plads for din virksomhed:

  • Bliver billedet beskåret eller udstrakt uhensigtsmæssigt? Er der nogle detaljer, der bliver tabt?
  • Dækker profilbilledet over noget vigtigt på coverbilledet? Går profilbilledet godt sammen med coverbilledet?
  • Har du sørget for, at dit hovedbudskab er i hovedfokus på billederne?

Et uskarpt, forkert beskåret eller udtrukket billede giver et uprofessionelt indtryk og dermed et dårligt førstehåndsindtryk.

Facebook er spækket med forskellige funktioner, som du kan udnytte med stor fordel. Men de fleste har hver deres billedstørrelser. Herunder er en overskuelig guide, der viser de hyppigste billedstørrelser, du skal bruge på din Facebook:

Billedguide til Facebook – annonceringBreddeHøjde
Facebook standard-opslag billede1200 px628 px
Facebook cover billede820 px312 px
Facebook cover-video (20-90 sek.)820 px320 px
Facebook video-opslag504 px283 px
Facebook profilbillede170 px170 px

Hvordan beskærer jeg billedet?

Størrelsen på billeder kan ændres i photoshop, men også i mere simple værktøjer til billedredigering – så længe det program, du bruger, har en funktion, hvor du kan vælge, hvilke antal pixels du vil beskære billedet i. Udfordringen er ikke at beskære billedet, men nærmere at finde rundt i de mange forskellige dimensioner som Facebook ønsker, at deres billeder skal have.

Billedguide til annoncering

Arbejder du for en virksomhed, er annoncering en af de mest effektive markedsføringsredskaber, du har at arbejde med, når det handler om Facebook. Men billedstørrelser til annoncering er et helt kapitel for sig.

Her er de vigtigste størrelser og formater til annoncering:

Billedguide til Facebook – annonceringBreddeHøjdeBilledformat
Annonce med billede eller video1200 px628 px1,91:1
Roterende format på Facebook (karrusel)1080 px1080 px1:1

Vær opmærksom på kvaliteten

Som udgangspunkt kan et billede altid beskæres til mindre pixels, uden at billedkvaliteten bliver forringet. Det væsentlige er, at du ikke mister vigtige detaljer i beskæringen af billedet. Hvis billedet har for få pixels, kan det dog blive uskarpt, når du forstørrer det.

Skær ned for teksten på dine annoncebilleder

At have styr på størrelserne er faktisk ikke det eneste, der tæller, når det handler om annoncer. Nogle kreative annoncører laver en stor fængende tekst henover billedet for at fange potentielle kunders opmærksomhed.
Problemet er bare, at Facebook straffer den form for kreativitet, da billedteksten ikke må fylde mere end 20% af billedet.

Fylder teksten mere, vises dine annoncer færre gange, og du betaler dermed mere pr. visning. I værste tilfælde risikerer du, at dine annoncer slet ikke bliver vist. Har du oprettet en karrusel med flere billeder, kan for meget tekst på ét billede gøre, at hele karrusellen ikke bliver vist.

Facebook har som en hjælp lavet et værktøj, hvor du let kan tjekke, om der er for meget tekst. Det findes her: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay.

Husk den rette filtype

Der er også et par andre overvejelser, der er vigtige at have med udover pixels og tekst, som du med fordel kan tage højde for, når du uploader dine billeder.

  • Billedet til skal gemmes i jpg eller png format (png giver bedst opløsning)
  • Det bør gemmes i farveprofilen sRGB for at sikre, at farverne forbliver så tætte på originalbilledet som muligt.

Vi håber, at du nu føler dig klædt på til at uploade skarpe billeder, der kan forbedre virksomhedens online identitet.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig