2018 | Danskerne og de sociale medier

2018 er ved at være ved sin ende, og 2019 venter lige om hjørnet. Derfor samler vi op på danskernes medievaner i året, der gik.

I kommunikationsbranchen er det essentielt at vide, hvor netop din målgruppe befinder sig og følge med udviklingen. Vi vil forsøge at give dig et kort overblik – så du er bare lidt bedre rustet til at gå et nyt år i møde.

Tallene er baseret på en rapport lavet af Kulturstyrelsen udarbejdet i samarbejde med Danmarks Statistik.

Facebook vinder igen

Det kan ikke komme bag på nogen, at Facebook fortsat er den helt store spiller på markedet af sociale medieplatforme. Men i år har Facebook ikke oplevet helt den samme fremgang som hidtil blandt de unge danskere. Faktisk er andelen af de unge internetbrugere, der bruger Facebook, faldet en smule. I modsætning til Facebook oplever Instagram og Snapchat stadig fremgang blandt de unge.

Figur 1: Andel internetbrugere 16-89 år (pct.), der har brugt Facebook, Snapchat eller Instagram. 2017-2018.

Men det betyder absolut ikke, at Facebook er dalet i popularitet blandt danskerne. Det er fortsat det største sociale medie blandt internetbrugerne i Danmark, som hele 53 % af alle internetbrugere mellem 16 og 89 år bruger dagligt. Dertil hører, at 72 % af alle Facebooks brugere er på Facebook mindst én eller flere gange om dagen. Sammenlignet bruger henholdsvis 54 % og 51 % af Instagram og Snapchats brugere platformene dagligt eller flere gange dagligt.

Figur 2: Andel brugere af forskellige sociale medier 16-89 år fordelt på brugsfrekvens. 2018. (Pct. er angivet som en andel af hvert socialt medies brugergrupper, fx 72 pct. af Facebook-brugerne bruger Facebook ”Flere gange dagligt/dagligt).

De ældre er kommet på banen

Facebook er altså fortsat det mest populære sociale medie blandt danskerne – unge såvel som ældre. Men det overrasker vel ingen, at de unge fortsat bruger mere tid på de sociale medier end de ældre. Til gengæld er der en tydelig fremgang at spore for antallet af danskere over 45 år på de sociale medier. Den manglende stigning hos den unge aldersgruppe skyldes nok, at antallet af unge brugere på sociale medier allerede er ekstremt højt og med stor sandsynlighed ikke stiger mere.

Figur 3: Andel internetbrugere 16-89 år (pct.), der har brugt sociale medier (oprettet en profil, sendt beskeder, uploadet billeder osv.). 2017-2018.

Mænd og kvinder på de sociale medier

Ikke kun alderen spiller ind, når vi kigger på danskernes valg og brug af sociale medier. Flere danske kvinder end mænd bruger nemlig dagligt eller flere gange dagligt tid på de sociale medier.

På Facebook og Snapchat er der ikke sket det store udsving siden 2017. Men antallet af mandlige brugere på Instagram er derimod steget med hele 9 procentpoint fra 2017 til 2018. Og især på YouTube er forskellen på mænd og kvinder tydelig at spotte.

Figur 4: Andel daglige brugere af de respektive sociale medier fordelt på køn. 2017-2018. (Pct. er angivet som en andel af hvert sociale medies brugergrupper, fx 76 pct. af de kvindelige Facebook-brugere brugte Facebook ”Flere gange dagligt/dagligt i 2017).

Instagram og Snapchat kæmper om andenpladsen

Hvis du kigger på tabellen, kan du se, at Instagram og Snapchat i 2018 står lige med hver 19 % af alle internetbrugerne mellem 16-89 år i Danmark. Tabellen tegner et billede af, at danskere i alle aldre bruger Facebook i større og mindre omfang. Og selvom Instagram og Snapchat samlet står lige, er der alligevel forskel på aldersgrupperne, der bruger medieplatformene. Begge er populære blandt de unge, Snapchat lidt mere end Instagram, mens Instagram er mere populær blandt de 35-44-årige. Lige i hælene på dem følger YouTube, der ligesom Snapchat også er mest populær bland de helt unge.

Tabel 1: Andel internetbrugere 16-89 år (pct.), der dagligt bruger følgende sociale medier. 2018.

Hvis vi endelig skal komme med et bud på en vinder af andenpladsen, må det alligevel blive Instagram. Hvis du igen kigger på Figur 2, kan du nemlig se, at 54 % Instagrams brugere bruger Instagram mindst én eller flere gange om dagen, hvor det samme kun er gældende for 51 % af Snapchats brugere.

Opsummering

Antallet af ældre på sociale medier er stigende – udnyt det i din markedsføring!
Selvom LinkedIn, Twitter og Pinterest ikke scorer højt på hverken brugere eller daglig aktivitet, kan det sagtens være den rette platform for dig og din virksomhed – hvert medie kan sit.
Hold dig opdateret på Facebook, Instagram og Snapchats nyeste funktioner – på den måde er du altid et skridt foran dine konkurrenter på de mest populære sociale medier.
Følg med på vores Facebookside, hvor vi kommer med små tips og tricks til markedsføring på sociale medier.

Send forespørgsel

Kontakt os

Kontakt mig